Tuesday, December 17, 2013

Kippenvel

Dat de meeste mensen een hechte band met hun huisdier hebben, is geen nieuws.  Sterker nog, daar verdien ik dagelijks de kost mee! Wanneer een huisdier dan ziek of oud is, word je als dierenarts ook even onderdeel van die band tussen eigenaar en huisdier. En zo nu en dan levert dat enorme kippenvel momenten op.

Zo kwam er deze week een man op mijn spreekuur om zijn oude hond in te laten slapen. De man was een 2 meter grote Maori, zonnebril en "hoodie" op, en vol tatouages. De hond een 16 oude pitbull, vol littekens en stijf van de arthrose.

Op het eerste gezicht verwachtte ik eigenlijk niet eens dat de eigenaar bij de euthanasie wilde blijven, maar dat had ik helemaal mis. De eigenaar had het er enorm moeilijk mee en vertelde me dan zijn hond al 16 jaar zijn maatje was, overal mee naartoe ging en altijd heel veel "mana" (spiritual power, charisma)had gehad.

Tijdens de premedicatie dankte hij zijn hond voor alle mooie jaren, voor zijn loyaliteit en voor het er altijd voor hem zijn. "Gloup", toch even slikken. Daarna vroeg hij of hij, om zijn hond te eren, een "haka" voor zijn hond mocht doen, op het moment dat ik hem euthanaseerde. OK, da's nieuw, maar waarom niet. Zonnebril en "hoodie" gingen af, schoenen gingen uit en terwijl ik de hond zijn laatste injectie gaf deed de eigenaar zijn haka. Klink niet zo spannend, maar kijk hier maar even naar (http://www.youtube.com/watch?v=43XjikZIjDE), en stel je dat dan voor met een boomlange kerel, in een kamertje van nauwelijks 6 m2. Dat je even twijfelt of hij jouw hoofd er af gaat trekken. Maar nee, puur een eerbetoon aan zijn hondje. Kippenvel.

Daarna werd ik bedankt, dat ik hem op een waardige manier afscheid van zijn hond had laten nemen, gingen de schoenen weer aan en de zonnebril en "hoodie" weer op en nam hij zijn hondje mee naar huis om te begraven.

Toen ik ernstig onder de indruk, en met ietwat vochtige ogen de spreekkamer uitliep de prep-room in, stonden daar een antal collega's naar me te kijken en vroegen of het allemaal wel goed ging. Leg dat dan maar eens uit.

1 comment:

Selma said...

Bijzonder en heel mooi dat hij dit zo gedaan heeft. Die 2 moeten inderdaad een hele sterke band samen hebben gehad. Ik kan me voorstellen dat zoiets veel indruk op je heeft gemaakt. Bijzonder om mee te maken.
Bij mij in de trimsalon zie ik soms ook dat baasjes en honden een krachtige band met elkaar hebben, dat vind ik erg mooi om te zien.